20. august 2012

Navne, der bringer ansigter frem

Gik man i skole med en dum Frederik, eller kan man ikke få Bamses hvidklædte ven ud af hovedet, når man hører navnet Aske? De holdninger og følelser, som navne vækker i os, er i høj grad præget af de erfaringer, vi har med navne, og de mennesker, stemninger og begivenheder, vi associerer dem med. Men hvor faste er de associationer? Kan de ændre sig, eller er et navn mærket for evigt, hvis først der har klistret sig en negativ klang fast til det?

Man må nok sige ja til det sidste, når det gælder navnet Adolf, som efter Anden Verdenskrig stort set ikke er blevet brugt. Hitlers fornavn står for noget så negativt, at det er tæt på umuligt at rette op på. På trods af, at det – hvis ikke det var for de dårlige associationer, navnet giver– godt kunne have været et modenavn i dag. Det passer i hvert fald godt sammen med populære navne som Albert og Alfred. Også Irma kunne sagtens have været et populært navn i dag (i tråd med Emma, Ida og så videre) – hvis ikke vi forbandt det med køledisk, grøntafdeling og kasseapparater.

Men nogle navne kan godt komme sig over en periode, hvor de er blevet forbundet med noget bestemt. Navnet Andrea, som for et par årtier siden mest blev forbundet med papegøjen fra børne-tv, er i dag et modenavn. Lige sådan bliver Wilma ikke længere kun forbundet med Fred Flintstones kone. Det sidste årti er der nemlig født mange små Wilma’er og Vilma’er i Danmark (og i Sverige er navnet det niende mest brugte pigenavn overhovedet).

Luna og Aske er navne, der for mange hænger tæt sammen med figurerne fra Bamses Billedbog, men de er navne, som nok netop på grund af – og ikke på trods af – associationerne til Bamses univers er blevet populære (sidste år blev 163 piger kaldt Luna, mens 41 drenge blev kaldt Aske).

For at vende tilbage til navne med negativ klang, kunne man tro, at også et navn som Loke kunne give for mange negative associationer til at blive populært. Men på trods af, at Loke i den nordiske mytologi ikke var helt fin i kanten (og sågar af visse religionsforskere er blevet opfattet som en slags pendant til den kristne djævel), er det blevet brugt mere og mere de sidste 15 år, og i 2011 fik 29 små drenge navnet. Så et navn kan altså godt blive populært, selvom der ikke er lutter positive karakteristika forbundet med det.

Om det var associationer til en kendt navnebærer, som har deltaget i diverse reality-programmer de seneste år, der sidste år fik navnet Amalie til at rutsje ned ad popularitetslisten, er svært at sige. Men helt tilfældigt er det nok ikke, at der i 2010 var 272 piger, der fik navnet, mens kun 117 små piger kom til at hedde Amalie i 2011. Det er ikke umuligt, at Gustav, som er et populært navn, men som også er navnet på endnu en deltager i flere reality-programmer for tiden, vil kunne opleve en snert af det samme.

Der er masser af andre navne, der øjeblikkeligt kobles et ansigt, et efternavn eller en stemning på i hovedet, når vi hører dem. Og præcist hvilke navne, der fremkalder det, varierer selvfølgelig fra person til person - og fra generation til generation. Den ældre generation vil i mange tilfælde forbinde navne med helt andre karakteristika end den yngre generation (det er også derfor, at mange bedsteforældre ser med undren på de navne, deres børnebørn får!). For mit vedkommende dukker der straks ansigter og efternavne op, når jeg tænker på fornavne som Halfdan, Egon, Yvonne, Uffe, Orla, Mickey, Minnie med flere - og derudover er der selvfølgelig alle de navne, der ikke stammer fra medierne, men som tilhører gamle skolekammerater, familiemedlemmer, kolleger og så videre, som alle er med til at præge omgivelsernes opfattelse af deres navn.