13. oktober 2016

Line Sandst får fornem svensk pris

Navneforskning

Line Sandst, ph.d. fra NFI's Afdeling for Navneforskning, modtager i november en pris fra Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.

Prisen gives for Line Sandsts ph.d.-afhandling Urbane stednavne – storbyens sproglige dimension. En stilistisk-retorisk analyse af urbane stednavne i det københavnske byrum fra februar 2016.

Forsvaret af afhandlingen afsluttede hendes ph.d.-forløb på Nordisk Forskningsinstitut og analyserer, med akademiets ord, på innovativ vis et tidligere kun delvist analyseret navneforråd.

Line Sandst modtager prisen gennem Torsten Janckes minnesfond ved akademiets sammentræden 6. november. Fonden har som formål at belønne og støtte videnskabelig virksomhed inden for akademiets område.

Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur blev grundlagt den 6. november 1932. Initiativtageren var Jöran Sahlgren, professor i nordisk stednavneforskning ved Uppsala universitet. Sahlgren blev også akademiets første sekretær, mens akademiets første preses var historikeren, juristen og politikeren K.G. Westman.